رهبری جمعی زنان برای تغییر اجتماعی – اخبار و بینش


در عصر دیجیتال ما، جوامع فعال اغلب به صورت آنلاین در میان افراد دارای علایق و عقاید مشابه در سراسر جهان، از جمله افرادی که در اصلاحات آموزشی نقش دارند، تشکیل می‌شوند. با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد سازماندهی مردمی و ایجاد همبستگی در آموزش انجام شده است.

تحقیقات مرکز نوآوری اجتماعی کمبریج (CCSI) در مدرسه بازرگانی قاضی کمبریج، مفهوم رهبری جمعی را از طریق مطالعه WomenEd، جنبشی از زنان در آموزش و پرورش که به دنبال مقابله با نابرابری‌های آموزشی هستند، بررسی می‌کند.

نگاهی به سازماندهی جایگزین برای درک بهتر رهبری در مدارس

این تحقیق با تمرکز بر شکل‌های جایگزین یا پست مدرن سازمان‌دهی، که شامل اکوسیستم‌های فعالیتی است که در سراسر سازمان‌ها از طریق شبکه‌ها و پلتفرم‌هایی مانند WomenEd رخ می‌دهد – که رهبری جمعی آن برای تغییرات اجتماعی توسط نویسندگان «همکاری متقابل» نامیده می‌شود، به دنبال درک بیشتری از رهبری مدرسه است.

در این تحقیق که در مجله “رهبری و مدیریت مدرسه” منتشر شد، آمده است: “این مطالعه شکلی از رهبری جمعی را مشاهده می کند که بر اساس ارزش گذاری تفاوت ها است، که شرکت کنندگان را قادر می سازد به شرایط ظالمانه مدرسه پاسخ دهند و به تغییراتی در استقلال و نفوذ نهادی عامل دست یابند.” بنابراین این مطالعه درک قدرت جمعی را افزایش می دهد.

این تحقیق توسط Rosie Boparai، محقق در CCSI و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در برنامه درجه نوآوری اجتماعی در Cambridge Judge، و توسط Michelle Darlington، رئیس انتقال دانش در CCSI نوشته شده است.

رزی بوپارای می‌گوید: «ما متوجه شدیم که تحقیقات کافی در زمینه ایجاد همبستگی و سازمان‌دهی فمینیستی وجود ندارد و این به معنای شکاف‌های قابل توجهی در نحوه عملکرد این فرآیندهای تغییر است. بنابراین ما تحقیقات قوم‌نگاری را راه‌اندازی کردیم که امکان مشاهده دقیق سازمان‌دهی در بخش‌ها را فراهم می‌کند، و این چیزی است که ما در تحقیق خود به عنوان یک تصویر غنی از انگیزه‌های پشت این کار متقاطع و همچنین شیوه‌ها و نتایج کار توصیف می‌کنیم.

میشل دارلینگتون می‌افزاید: «اگرچه زنان اکثریت نیروی کار در آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهند، اما همچنان مانند سایر هویت‌های به حاشیه رانده شده، در نقش‌های رهبری ارشد حضور ندارند. اکثر مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها نیز هنوز دارای شکاف قابل توجهی در دستمزد جنسیتی هستند.

«اعضای زنان بر این باورند که رهبری نماینده بیشتر نه تنها بر رهبری آموزش و پرورش بلکه بر نحوه رهبری آن نیز تأثیر خواهد گذاشت. این تحقیق به ما کمک می کند تا بهتر درک کنیم که چگونه نهادهای سنتی رهبری مدرسه زنان را به حاشیه رانده شده اند (و دیگر هویت هایی که قبلاً به حاشیه رانده شده اند) و شبکه چگونه پاسخ می دهد. این مطالعه بر روی کار هویت متمرکز است – نشان می دهد که چگونه اعضای WomenEd به طور جمعی در سراسر سازمان ها، مرزهای جغرافیایی و پیشینه سازماندهی می شوند – تا نمایندگی رهبری را به سمت هویت هایی که توسط افراد در جنبش مردمی تجسم می یابد تغییر دهند.

اگرچه زنان اکثریت نیروی کار در آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهند، اما همچنان مانند سایر هویت‌های به حاشیه رانده شده، در نقش‌های رهبری ارشد حضور ندارند. اکثر مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها نیز هنوز دارای شکاف قابل توجهی در دستمزد جنسیتی هستند.

میشل دارلینگتون

انجام یک مطالعه به بررسی شیوه های اجتماعی WomenEd

WomenEd در سال 2015 در بریتانیا تاسیس شد، جایی که اکنون یک موسسه خیریه است. از آن زمان به 21 کشور گسترش یافته است. در طول دوره مطالعه، این گروه بیش از 44000 دنبال کننده در X (توئیتر سابق) داشت و بیشتر تعامل بین اعضا از طریق X و WhatsApp انجام می شود. اعضا به ندرت شخصاً ملاقات می کنند، اگرچه برخی رویدادها وجود دارد که به نام کنفرانس های WomenEd شناخته می شوند که در آن افراد چهره به چهره شبکه می کنند.

سوال اصلی که در این تحقیق به آن پرداخته شده است این است: “اعضای WomenEd چگونه رهبری را در سازماندهی برای تغییرات اجتماعی بازنگری می کنند؟”

این مطالعه از طریق مشاهده و مصاحبه در یک دوره 3 ساله انجام شده است. داده های مصاحبه از 7 زن بدست می آید که در زمره بیشترین مشارکت در WomenEd هستند و طیف وسیعی از هویت های اجتماعی از جمله آسیایی، نژاد مخلوط، سفید پوست، معلول، LGBTQ+، دگرجنس گرا، طبقه متوسط ​​و طبقه کارگر (یا ترکیبی از این توضیحات).

سپس این تحقیق تعدادی از اقدامات را شناسایی می کند که اعضای WomenEd در آن مشارکت می کنند.

  • شیوه‌های جمعی که «شکل ستون فقرات یا شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که از طریق آن سایر شیوه‌ها می‌توانند عمل کنند»، شامل ایجاد شبکه‌های فرعی، گنجاندن و تقویت روابط جدید
  • پشتیبانی از پیشرفت شغلی، از جمله منابع مورد نیاز اعضای شبکه برای پیشبرد موقعیت خود و مقابله با چالش های شغلی
  • کاوش هویت، که در آن اعضای شبکه به بررسی مسائل و داستان های مشترک می پردازند

انگیزه اعضا برای مشارکت با WomenEd چیست؟

این مطالعه همچنین بینش هایی را در مورد انگیزه ها و تأثیرات کار مورد مطالعه به اشتراک می گذارد. اینها شامل تجربیات انزوا به عنوان انگیزه ای برای کمک به دیگران، نیازهای حرفه ای برآورده نشده و بدرفتاری است.

7 بینش از تجربیات WomenEd

این تحقیق شامل نقل قول‌های مستقیم از داده‌های مشاهده‌ای و مصاحبه‌ها است که در آن به انگیزه‌ها و شیوه‌های اصلی در تجربیات خود در WomenEd می‌پردازند. در اینجا چند گزیده آورده شده است:

ما واقعاً با شبکه‌های WomenEd از کانادا تا ایالات متحده از بریتانیا و اروپا تا خاورمیانه، تا مالزی و تا استرالیا جهانی شده‌ایم. این کاملاً خارق‌العاده است که ما اکنون 35 شبکه جهانی در سراسر جهان داریم – از جمله شبکه‌های فرعی WomenEd برای کتاب، فناوری، استرالیا، کانادا و خاورمیانه-شمال آفریقا.

من فقط می‌خواهم از شما تشکر کنم، من بعد از وقفه شغلی به عنوان یک رهبر احساس تنهایی کردم و این شبکه برای من در حال مبارزه با آن است. […]. ما واقعاً بدون توجه به موقعیت جغرافیایی از یکدیگر حمایت می کنیم. من فکر می‌کنم آنچه در مورد WomenEd دوست‌داشتنی است این است که ما از یکدیگر حمایت می‌کنیم و فرقی نمی‌کند کجا، چه و چه کسی باشیم.»

3

ایجاد روابط بدیع

“کانادا می تواند کمک کند، اگرچه منطقه زمانی ما همیشه یک منطقه زمانی کانادا است، بنابراین ما زمان بریتانیا را نداریم. نیمه‌های شب بیدار می‌شوم: این چقدر به WomenEd اعتقاد دارم.»

من در نقشم در WomenEd به صورت انفرادی کار می‌کنم، بنابراین از موقعیتم استفاده می‌کنم، آنها را راهنمایی می‌کنم، بله، از افراد حمایت می‌کنم، در موارد عملی واقعی مانند درخواست شغلی کمک می‌کنم.»

من در هفته گذشته از کسی در توییتر حمایت کرده ام […]از او پرسیدم آیا فکر می‌کند که باند دستمزد برایش مناسب است یا نه، و او گفت “نه نمی‌خواهم، اما من واقعاً این شغل را می‌خواهم”، گفتم “پس شما فقط می‌خواهید آن باند دستمزد را قبول کنید؟” “خب، هیچ کار دیگری نمی توانم انجام دهم، وجود دارد؟” […]من خوشحالم که با کمی مربیگری و کمی تقویت، او 4 امتیاز در مقیاس دستمزد بالاتر رفت و این شغل را پذیرفت.

6

نیازهای حرفه ای برآورده نشده

“من آن را دوست دارم [WomenEd] به شما فرصت می دهد و به شما اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن می دهد[…]. ما باید درک کنیم که کمبود معلم وجود دارد (اما افراد) در حال سکونت در فضاهایی هستند که به آنها فرصت پیشرفت در حرفه خود داده نمی شود.”

هرچه بالاتر بروید، تنهاتر می‌شوید، بنابراین (مفید است) داشتن شبکه‌ای از رهبران زن دیگر در زمینه‌های مختلف که همه چیز را در مورد جهان می‌دانید.[…]. من آن را به عنوان یک شبکه حمایتی حرفه ای برای خودم می بینم که می توانم به آن تکیه کنم.»

رهبری جمعی و تعامل بین هویت، شغل و کار نهادی

این مطالعه 3 فرآیند متمایز مرتبط با رهبری جمعی را بررسی می‌کند: کار هویتی، کار شغلی و کار نهادی – اما هشدار می‌دهد که این 3 رشته را نمی‌توان به صورت مجزا مشاهده کرد. تحت یک مدل توسعه یافته در تحقیق، کار هویتی و کار شغلی به موازات هم عمل می کنند – و اینها مقدم بر کار نهادی هستند.

این تحقیق می‌گوید: «این گزاره که بعید است این اشکال کار قابل تفکیک باشند، مبتنی بر این باور است که به نظر می‌رسد هر سه شکل زیربنای شیوه‌های ارتباطی جمعی هستند». «جمعیت هم تشکیل دهنده شبکه ارتباطی است و هم از اصول سازماندهی از طریق شمول و پذیرش تفاوت».

مطالعه شکل جدیدی از رهبری جمعی را ارائه می دهد

نویسندگان نتیجه می‌گیرند که این تحقیق دیدگاه جدیدی در مورد رهبری جمعی ارائه می‌کند و ما را وادار می‌کند تا در مورد اینکه چگونه روابط و نقش‌های نهادینه شده به رهبری کمک می‌کنند، فکر کنیم. ما استدلال می‌کنیم که کانون اصلی تغییر در توانایی جابجایی این شبکه‌های رابطه‌ای نهفته است، زیرا این جایی است که منابع برای تأثیرات همکاری متقاطع مشتق می‌شود.»

«مدل توسعه‌یافته (در تحقیق) نشان می‌دهد که چگونه شیوه‌های جمعی، مبتنی بر تقاطع و شمول، سایر فرآیندهای کار هویتی و شغلی را در این زمینه ممکن می‌سازد، که منجر به تغییر در استقلال و عاملیت می‌شود. این شیوه‌های «همکاری متقابل» با هم، شکل جدیدی از رهبری جمعی برای تغییر اجتماعی را تشکیل می‌دهند و نگاهی اجمالی به اشکال جایگزین سازمان‌دهی ارائه می‌دهند که ممکن است برای رسیدگی به «چالش‌های بزرگ» بسیج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید